Marketing w działalności gospodarczej co to oznacza?

Pod pojęciem marketing mix kryje się wszystko to, czym firma może wpłynąć na zwiększenie popytu na swoje produkty. Jest to możliwe przy użyciu instrumentów marketingu mix. Nazywana koncepcją 4P, która mówi o punkcie widzenia sprzedawcy na instrumenty marketingowe i za ich pomocą wpłynąć na potencjalnych nabywców. Istnieje koncepcją 4C mówiąca o potrzebach, pragnieniach konsumentów, kosztach, wygody zakupu i komunikacji.

4P – co wchodzi w skład?

  • Product – Produkt. Jako pierwszym składnik przez który rozumiemy towar, usługę lub pomysł zawierający określony zestaw materialnych i niematerialnych cech zaspokajające potrzeby klientów otrzymując w zamian zapłatę.
  • Price – Cena. Pieniądze lub inne środki wymienialne na własność lub użytkowanie produktu czy usługi. Cena dla konsumenta jest wyznacznikiem jakości.
  • Place – Dystrybucja. Oznacza sposób połączenia i kolejność ogniw. Spadła się z indywidualnych osób i firm uczestniczących w procesie dostarczania produktu lub usługi na rynek do konsumpcji przez indywidualnego konsumenta.
  • Promotion – Promocja. Mówi się o niej jako komunikacji marketingowej. Jest to działanie informacyjne i propagandowe na rzecz zwiększenia stopnia znajomości produktu, marki czy firmy przez jej potencjalnych kontrahentów. W pojęciu tym mieszczą się m.in.: reklama tradycyjna, reklama internetowa, public relations, sprzedaż bezpośrednia.

7P – o co chodzi?

Z czasem, wraz ze wzrostem sektora usług, 4P rozszerzono do 7P, uwzględniając ludzi – czyli główny czynnik tworzący firmę, procesy – czyli działania marketingowo-sprzedażowe mające na celu przeprowadzenie konsumenta przez wszystkie etapy zakupu i  fizyczne dowody – czyli wszystkie elementy wizerunku firmy, świadczące o jej jakości i profesjonalizmie.